Kerst en Oud&Nieuw in Malta - Reisverslag uit Malta, Malta van Janou Kolk - WaarBenJij.nu Kerst en Oud&Nieuw in Malta - Reisverslag uit Malta, Malta van Janou Kolk - WaarBenJij.nu

Kerst en Oud&Nieuw in Malta

Door: Janou

Blijf op de hoogte en volg Janou

14 Januari 2014 | Malta, Malta

Hallo lieve lezers,

Hier het vervolg van mijn avonturen hier op Malta. In dit blog vertel ik jullie hoe mijn Kerst dagen waren, hoe Oud&Nieuw voor mij was en nog wat andere avonturen die ik heb meegemaakt. Ik hoop dat jullie er net zo van kunnen genieten, als ik heb gedaan:)

Woensdag 25 december, 1e Kerstdag, hebben we 's ochtends rustig aan gedaan. 's middags kwam Saskia langs en hebben we spelletjes gedaan en genoten van heerlijke chocolaatjes en de zelfgebakken koekjes van Saskia. Daarna gingen we de 'Sound of Music' kijken. Het blijft een leuke, maar lange film. Na zo'n 2 uur en 3 kwartier, zijn we begonnen met koken en Kerstliederen luisteren. Na het eten hebben we gezellig samen 'All you need is Love (2011)' gekeken. Het voelde niet echt als Kerst aan voor mij, maar toch was het een hele leuke en gezellige dag!

Donderdag was het 2e Kerstdag in Nederland, maar hier in Malta kennen ze dat niet. Toch hadden Marloes en ik vrij genomen van stage en hebben we deze dag lekker rustig aan gedaan.

In Nederland vierden jullie misschien vakantie, maar hier in Malta geldt dat niet voor ons. Om half 4 moest ik dan ook weer op school zijn om een Engelse les te volgen. Er waren vandaag niet veel mensen in de les; de leraar, een andere Nederlander en ik. Ondanks dat de leraar het goed bedoeld, zijn z'n lessen altijd saai en strikt aan het boek. Dus.. de tijd ging helaas niet zo snel. Toch was het wel een interessante les. Omdat we dus om half 4 begonnen, waren we pas om 7 uur klaar met school vandaag. Na school ging ik samen met Marloes nog even supermarkt en kwamen we uiteindelijk kwart over 8 thuis.

Zaterdag ben ik met Saskia en Marloes een Vintage bustour gaan doen. In een oud, gammel auto/busje reden we door Malta en hebben we mooie en leuke dingen gezien. Na deze bustour gingen we met de 'normale' bus naar Mosta. Hier staat namelijk een hele mooie en grote kerk die wij graag eens wilden bekijken. Toen we in Mosta aankwamen, was de kerk nog niet open en zijn we wat gaan eten op een terrasje in de zon (het was namelijk heerlijk weer). Toen we klaar waren, zijn we de kerk in gegaan, hebben we mooie foto's gemaakt en hebben we nog even geluisterd naar de kerkdienst. Daarna sloten we deze leuke en gezellige dag af en zijn we met de bus weer naar huis gegaan.

Zondag waren we een dagje thuis en zijn Marloes en ik bezig geweest voor school. Voor de rest hebben we niet veel gedaan deze dag:)

Maandag gingen we weer naar stage en begonnen we deze ochtend weer in de Gym met onze eigen groep Warda. De iets minder leuke groep was er en deed niet echt mee in de Gym. Marloes en ik hebben dus alleen maar activiteiten en oefeningen met de cliënten gedaan. Tijdens de activiteiten doen wij altijd muziek aan. Helaas waren de begeleiders nog wel in staat om de muziek zachter te zetten, want anders kregen ze last van hun hoofd. Ondanks dat de begeleiders niet echt mee hielpen, was het wel leuk om zelf de activiteiten te doen.
Om 11 uur hebben we weer geholpen op de groep met eten geven en zijn we daarna pauze gaan houden. Helaas konden we daarna niet zoveel doen, dus gingen we boodschappen doen bij de Lidl en zijn we daarna naar huis gegaan.

Dinsdag, Oudjaarsdag, was ook een stagedag voor ons. We begonnen deze dag met de kostuums van het Kersttoneelstuk opruimen. Ook vroeg Doreen of het hok, waar alle kostuums hingen, op wilden ruimen. Dit wilden wij wel:) Toen het 11 uur was, zijn we naar de flat gegaan en hebben daar geholpen met eten geven aan de cliënten. Daarna zijn we nog even bezig geweest met het opruimen van de kostuums en zijn we daarna naar Valletta gegaan. Samen met Marloes heb ik hier geshopt en souvenirs gekocht en zijn toen naar huis gegaan. 's avonds kwam Saskia bij ons en hebben we samen pizza gegeten en daarna een kadootjesspel gedaan. Rond half 11 zijn we met de bus naar Valletta gegaan en hebben ons vermaakt tot het ongeveer half 12 was. We zijn toen naar een groot plein gegaan, waar heel veel mensen waren. Er stond een DJ op het podium, samen met wat koperblazers. 5 minuten voor 12 uur werd er een soort filmpje afgespeeld op een muur van een gebouw. Ze hadden het filmpje aangepast op het gebouw, dus bij de ramen van het gebouw hadden ze versieringen geprojecteerd, enz... Ook werd er op de muur geprojecteerd wanneer er nog 10 seconden over waren. We gingen toen met al die mensen aftellen en hebben elkaar een gelukkig nieuwjaar toegewenst. Om 12 uur werd er wel iets vuurwerk afgestoken, maar hier in Malta wordt dat alleen gedaan door de gemeente. Het is dus niet zo dat mensen zelf vuurwerk kopen en afsteken. Wel hadden mensen sterretjes die ze aan deden. Ik vond dit wel jammer, maar vond het ook leuk om het op deze manier te mogen vieren.
Na 12 uur begon de DJ weer te draaien en speelden de koperblazers moderne liedjes uit de Top 40 mee. Het was echt super gaaf om dit te horen, heel leuk!
Rond 2 uur gingen we weer naar huis met de bus.

Woensdag, Nieuwjaarsdag, gingen we, samen met Saskia, naar onze stageplek, omdat ze daar een Open Dag hadden om geld te verzamelen voor Providenza. We hebben Saskia eerst een rondleiding gegeven op onze stageplek en zijn daarna in een grote tent gaan zitten. Hier zagen we ook de promotiefilmpjes die gemaakt waren op onze stageplek en zagen Marloes 2x in die filmpjes. Echt leuk!:) Toen we om 2 uur naar huis wilden gaan, bleek dat er geen bussen reden van 12 tot 3. Dinsdag hadden we dit nog gevraagd, maar deze buschauffeur zei dat de bussen de hele dag reden, niet dus. We hebben hulp gevraagd aan de politie, die in grote hoeveelheden aanwezig was, maar ook zij konden ons helaas niet helpen. We hebben gewacht op de bus en zijn na een uurtje met de bus weer naar huis gegaan.

Donderdag hadden we ook nog vrij van stage. Ik ben deze dag dan lekker een dagje thuis gebleven met Marloes en we hebben niet zoveel gedaan deze dag.

Vrijdag hadden we een gesprek met Simon op school. We hadden niet zoveel te vertellen, maar hebben wat papierwerk af kunnen laten tekenen. Na het gesprek ben ik met Marloes en Saskia nog even gaan shoppen en Paceville en ben daarna met Marloes ook nog naar Sliema geweest om te kijken of we daar nog leuke dingen konden kopen. Daarna zijn we naar huis gegaan.

Zaterdag hadden we niks gepland en hebben we rustig aan gedaan.
Zondag hadden we wel iets op de planning staan, namelijk Popeye Village. In dit dorpje is de Popeye film ook opgenomen. We hadden gepland dat we met Saskia, Saskia haar zus en haar zwager er heen te gaan, maar de bussen werkten niet mee. Daarom waren zij alvast gegaan en spraken we af in Popeye Village. Het was moeilijk om er te komen voor ons en we hebben dan ook een aardig stukje gelopen over bergen en stenen. Het was wel leuk om te doen en we hadden gelukkig onze goede schoenen aan. Toen we aankwamen, zagen we een heel klein en schattig dorpje dicht bij zee. Echt leuk! Deze dag was Popeye Village nog in de Kerstsfeer dus de verklede mensen gingen daarom dansen op Kerstliedjes en hingen er nog Kerstversieringen. Toen we Saskia en haar aanhang hadden gevonden, bleek dat zij al bijna alles hadden gezien. Zij gingen daarom eerder weg en Marloes en ik keken nog even verder. Het was wel leuk om naar toe te gaan, maar ik vond het toch wel meer voor kinderen dan voor mensen in de leeftijd van 18 – 20 jaar:)
Toch hebben we deze dag goed afgesloten met een heerlijke pizza in het restaurant.

Ik hoop dat jullie ook allemaal goede dagen hebben gehad en ik wil jullie bedanken voor de lieve en leuke berichtjes die ik, ondanks de drukte van Kerst en Oud&Nieuw, toch van jullie heb gekregen. Echt heel erg lief!

Lots of love♥